Thursday, January 5, 2012

Muka Surat Baru


Bismillahhirahman ni rahim...
Welcome 1433 hijrah..



1432 hijrah dah berlalu dah.. Mana mungkin dpt patah balik kat mase ue..

1432 hijrah. Banyak sgt kenangan.. n bnyk jugak Keslahan yang aq wat.. Tapi smoga 1433 hijrah is a new life.. New page la.. Nak bukak page baru dalam idup..
N.. antaranya.. Nak keep writing.. Yerla.. LIFE IS SWEET.. Even start with bitter.. but finally nya.. mesti manis..
Nak keep writing.. cos.. kisah2 yang pernah aq lalui ue adalah sjarah.. Sejarah jangan dilupakan.. Sbb sejarah ue mengajar kita keslahan yang pernah kita wat.. Manusia pandai tak kan terjatuh dlam gaung yang same dua kali..
n.. sjarah2 lame jugak la.. yang mengajar kita erti kekuatan.. Membantu kita menyelami apkah kekuatan kita..dan kekurangan kita... Kekurangan dalam kehidupan adalah satu lumrah.. Kehidupan laksana puzzle yang belum complete.. Ada cebisan yang berjaya kita letakkan.. dan ada jugak cebisan yang ilang.. Lalu cebisan yang hilang.. Jangan dibiarkan ilang selama-lamanya .. Sbb apabila cebisan2 yang lain ditemui.. Cebisan puzzle yang ilang ue akan mencacatkan picture puzzle ue..
Kekurangan ue .. Jgan sesekali dilupakan... Kekurangan adalah kekuatan.. Kekurangan tak semestinya kelemhan..






Bercerita tentanga sjarah.. Teringat bila belajar BUKU TEKS SEJARAH.. dari form 1 smpai form 5..
Bila teringat balik .. Aq rasa.. AQ MANUSIA PALING BODOH.. kenapa??? Aq belajar sejarah sbb nak dpt A.. lalu otak aq maen hapal je.. bila pikir2 balik.. sejarah buku teks ue.. adalah satu PEMBOHONGAN.. buktinya..
1) Sejarah Manusia..
Dalam agama Islam.. Manusia yang pertama dicipta.. Ialah Nabi Adam.. Lalu Nabi Idris.. Nabi Nuh.. Sehingga la ke Nabi Muhamad.. Dalam Al Quran .. Zaman2 nabi ini sbg garis masa.. Susunan masa2..
Lalu... Wujudkan ZAMAN PALEOLITIK?? MESOLITIK?? NEOLITIK???
Mengapa??? Macam ini..
Semasa zaman nabi Nuh.. Nabi Nuh dikurniakn kelebihan untuk membuat sebuah bahtera yang sngt besar.. Ini membuktikan Bahawa Zaman Nabi Nuh .. Manusia sudah pndai membuat bahtera..
Justeru.. Manusia2 pada zaman Paleolitik.. Masih tinggal di Gua.. Masih bercawat.. dan pelbagai ciri laen.. yang menunjukan pada tika itu .. manusia ue sgt mundur.. sedangkan zaman nabi Nuh lagi.. Allah dah bagi kelebihan kat manusia utk cipta bahtera..
Adakah wujud Zaman Paleolitik itu?? atau sekadar rekaaan manusia penipu untuk membodohkan sesama mereka.. Malang.. sangat malang apabila selama 5 tahun.. ditipu dengan sejarah rekaan manusia..
Pepatah ad mengatakan.. "Sejarah ditulis oleh orang2 yang menang"




2) Tok Janggut..
Dalam buku sejarah.. Ulama ini diceritakan menentang kerana kawansan jagaannya dikenakan cukai.. dia bangkit untuk menentang cukai...
Adakah sesuatu yang logik.. Seorang ulama menentang semata2 disebabkan cukai???
Mungkin cukai adalah salah satu faktornya.. tapi itu msti bukan faktor utama.. kerana.. Ulama2 dahulu sngt senstif akan sosial masyarakat.. terutama berkaitan islam.. Bagi saya .. Perjuangan tok janggut adlah untuk membebaskan masyarakat islam dari serangan barat.. ia adalah satu jihad..
Jihad kerana allah.. Namun.. Buku sejarah ini tidak pernah mengenal erti jihad.. Tidak diikitraf perktaan jihad dlam kamus buku teks sejarah.. Berjuang dan berjihad adalah berbeza.. Dalam buku sejarah.. Diceritakan mereka (tokoh2 islam) berjuang disebabkan cukai.. Means diorang berjuang kerana keduniaann..
walhal erti berjihad bermaksud memperjuangkan hak2 islam... dan segala perbuatan ue kerana allah.. bukan kerana cukai..

Dan pelbagai lagi PEMBOHONGAN dalam buku teks sejarah.. Buka lah mata.. renungkan stp kisah dalam BUKU TEKS SEJARAH...
Adakah Logik apa yang berlaku ???






-Life is SWeet-

No comments:

Post a Comment