Monday, January 9, 2012

Selamat Datang ke Checkpoint" Sayang".


Bismilllahhirahman ni rahim..


Aha .. ia adalah satu yang comel bila Sayang= Samel... ia menjadi double S... n double S means syok sendiri.. hehe.. Meh3.. jom kita sharing skit2.. Ada ap pada "SAYANG" n samel..
.................................................................................................................................................................





Baekla.. Adik2.. Tahniah dpt sampai ke Checkpoint SAYANNNGGG
Bila kita sebut pasal sayang ni.. Smua pasti akan ckp.. EIUUUUWWWW... Jiwang nyaaa..
Sikit2 sayang2.. Aha.. tak pe.. Sy tak salahkan adik2.. Msti adik2 ingat kan tazkirah maghrib Abg Acik kan .. Pasal solat ue.. Percaya tak.. Dalam solat .. terutama Al-Fatihah ada perkataan SAYANG..
Buktinya.. Bismillah hi rahman ni rahim.. Kita start je baca AL FATIHAH dengan dengan nama Allah yang maha Pengasih dan Penyayang... Pengasih dan Penyayang??? Kata dasar bagi Pengasih dan Penyayang ialah 
Kasih dan Sayang.. KASIH=SAYANG=CINTA

Allah sangat mengiktiraf kasih sayang.. Selepas itu.. ayat seterusnya dalam Al Fatihah.. Alhamdullilah hi robbil alamain.. (Segala puji bagi Allah Tuhan Sekalian Alam).. Nampak kan.. Segala puji=thank you..jadi dalam bahasa steady nya.. kita ckp kat Allah.. Thank You Allah Tuhan Sekalian Alam.. jelas kan bahawa Solat Satu medium untuk bersyukur kepada Allah.. Kita akan berterima kasih apabila kita menghargai sesuatu perkara ue.. Tanpa SAYANG.. kita tak akan menghargai nikmat ue..
Then dalam ayat seterusnya.. ArRahman ni Rahimm.. Tu diaaaa.. Allah mention ayat Kasih dan Sayang lagi.. Jadi.. Kasih Sayang.. Adalah satu yang unik.. Nak bercerita tentang kasih sayang.. Sangat luas skopnya.. Nak dibandingkan dengan Stamford Bridge .. Old Trafford.. Skop kasih syang ue sgt luas dari padang bola...
Maka cukupla kita cari titik temunya .. Antra skop kasih syang ue.. Ada cebisan2 dia.. Dan pada hari ini.. Apa yang akan kita lihat ialah kasih sayang antara sahabat,, 


Sayang pada sahabat ue adalah cebisan.. Percikan Sayang Allah.. Selain Sayangnya Ibu Bapa kepada seorang Anak..
Maka.. hari ini.. Sy nak tgk.. Kasih sayang adik2 n antra sahabati.. Dalam satu aktiviti SPIDER WEB..
Gamenya Simple.






 .
Adik2 kenalah lepasi spider web ue.. Melalui lubang2 yang disediakan.. Terpulang bagaiamana caranya.. Tapi pastikan smua dpt lepasi n lalui lubang ni...
15 minit kemudian.. (lepas smua berjaya lepasi halangan ue)
the Point is.. :



1)Apabila kita bersama.. Nothing Impossible..
Dalam pasukan adik.. Walaupun smuanya manusia.. Tapi manusia itu.. ada bermacam2 jenis.. Gemuk.. Kurus.. Tinggi.. Comel.. Handsome.. Cantik.. .. Dalam game ni.. Ramai yang menganggap badan besar sbg satu kelemahan pasukan.. Yerla .. Nak lepaskan yang berbadan besar ni.. Satu problem kan.. Nak angkat dia.. Berat lagi..
Tapi bila smua sahabat2 sama2 angkat dia.. Walaupun sakit.. Berat.. tapi apabila ramai.. kurang sikit beban ue.. dan dengan jayanya kita dapt lepasi spider web ue..
SPIDER WEB= HALANGAN,UJIAN
BADAN BESAR=KEKURANGAN..
Adik2.. Simboliknya bila adik dpt lepasi spider web ni.. Ibarat adik telah berjaya capai misi... Contohnya dapat straight A PMR.. Tapi.. Bila kita berseronok mendapat kejayaan (lepasi halangan) adkah kita akan seronok bila kita lihat kawan2 kita tidak berjya dpt straight A??
pada asalnya dia berhak untuk mendapat straight A.. tpi disebabkan ada maslah2.. menyebabkan dia merasa kekurangan... dan lemah.. tapi adik2 tak support pon member2 ni... adik biarkan je mereka yang kekurangan ni ketinggalan.. adik taksub dgn kejyaan individu berbanding kumpulan.. apa lah erti pada slip kosong PMR bila shabat2 kita bersedih??





Kekurangan bukan bermaksud kelemahan.. dlam aktiviti tadi.. kalau adik dapat lepaskan yang badan besar.. Maka pastinya kumpulan senang.. Sbbnya dia akan lebih membantu di kawasan sblh sana utk membawa ahli kumpulan adik2 smua..
Percayala.. manusia bnyak kekurangan.. tapi kekurangan bukan kelemahann .. Kekurangan satu kekuatan yang unik... Ia adlah senjata rahsia yang sangat ampuh...
Jadi.. jangan sesekali tinggalkan shabat2 yang lemah / kekurangan di belakang.. Sahabat berfungsi untuk saling melengkapi antara satu sama lain.. Tanpa sahabat siapalah kita..
Allah= Sayang : IBU AYAH,SAHABAT ,KELUARGA.. dll
-life is sweet-

No comments:

Post a Comment